اهداف کتاب جغرافیا چهارم
6 – آشنایی دانش آموزان با اهمیت عوارض طبیعی موجود در محیط زندگی همچون رود ها ، کوهها و همچنین عوارض مصنوعی همانند جاده ها راه آهن و وسایل حمل نقل جدید ( قطار ، کشتی و هواپیما ) غیر از آنچه در ذهن او و در محل زندگی او می باشد .
ج – اهداف رفتاری :
1 –دانش آموز بتواند وسایل مختلف مربوط به جغرافیا را (همانند نقشه ، کره و ...) در حد ابتداییتشخیص دهد .
2 – دانش آموز بتواند چهار جهت اصلی را تعریف نموده نشان دهد و آنها را رسم کند .
3 – دانش آموز بتواند جهات فرعی را تعریف کرده ، نشان داده و آنها را ترسیم کند .
4 – دانش آموز بتواند قطب های شمال و جنوب را تعریف کرده و آنها را در یک کره نشان دهد .
5 – دانش آموز با ناهمواری ها ایران آشنا شده و بتواند ناهمواری ها را تعریف کند .
6 – دانش آموز با اختلافات دمایی ، بارشی و آب و هوایی مناطق و نواحی ایران آشنا شود .
7 – دانش آموز با نواحی مختلف آب و هوایی ایران ( نواحی خزری ، گرم و خشک و کوهستانی ) آشنا شود .
8 – دانش آموز بتواند نواحی مختلف آب و هوایی ایران را در نقشه پیدا کرده و آنرا رنگ آمیزی نماید .
9 – دانش آموز با دریاها و دریاجه های ایران آشنا شده و اهمیت آنها را بداند .
10 – دانش آموز با اهمیت و نقش رود ها در زندگی انسانها آشنا شود .
11 – دانش آموز تعدادی از رودهای مهم ایران را بشناسد .
12 – دانش آموزان با تعریف راههای ارتباطی آشنا شود و اهمیت و نقش آنها را در زندگی انسانها و جوامع انسانی توضیح دهد .
13 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی ( زمینی ، دریایی و هوایی ) آشنا شود و معایب و محاسن هر کدام از آنها را بطور ساده توضیح دهد .
14 – دانش آموز با مفهوم ساده و اولیه صادرات آشنا شود .
15 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی موجود در کشور آشنا شود .
البته طبیعی است که اهداف رفتاری فوق با توجه به محتوای هر درس متفاوت از دیگری بوده و دستیابی به هرکدام از اهداف فوق در مورد درس جغرافیا مستلزم به کارگیری الگوی تدریس و شیوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی متناسب با آن هدف و درس میباشد .
******************