6 –  آشنایی دانش آموزان با اهمیت عوارض طبیعی موجود در محیط زندگی همچون رود ها ، کوهها و همچنین عوارض مصنوعی همانند جاده ها راه آهن و وسایل حمل نقل جدید ( قطار ، کشتی و هواپیما ) غیر از آنچه در ذهن او و در محل زندگی او می باشد .

ج – اهداف رفتاری :

1 –دانش آموز بتواند وسایل مختلف مربوط به جغرافیا را (همانند نقشه ، کره و ...) در حد ابتداییتشخیص دهد .

2 – دانش آموز بتواند چهار جهت اصلی را تعریف نموده نشان دهد و آنها را رسم کند .

3 – دانش آموز بتواند جهات فرعی را تعریف کرده ، نشان داده و آنها را ترسیم کند .

4 – دانش آموز بتواند قطب های شمال و جنوب را تعریف کرده و آنها را در یک کره نشان دهد .

5 – دانش آموز با ناهمواری ها ایران آشنا شده و بتواند ناهمواری ها را تعریف کند .

6 – دانش آموز با اختلافات دمایی ، بارشی و آب و هوایی مناطق و نواحی ایران آشنا شود .

7 – دانش آموز با نواحی مختلف آب و هوایی ایران ( نواحی خزری ، گرم و خشک  و کوهستانی ) آشنا شود .

8 – دانش آموز بتواند نواحی مختلف آب و هوایی ایران را در نقشه پیدا کرده و آنرا رنگ آمیزی نماید .

9 – دانش آموز با دریاها و دریاجه های ایران آشنا شده و اهمیت آنها را بداند .

10 – دانش آموز با اهمیت و نقش رود ها در زندگی انسانها آشنا شود .

11 – دانش آموز تعدادی از رودهای مهم ایران را بشناسد .

12 – دانش آموزان با تعریف راههای ارتباطی آشنا شود و اهمیت و نقش آنها را در زندگی انسانها و جوامع انسانی  توضیح دهد .

13 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی ( زمینی ، دریایی و هوایی ) آشنا شود و معایب و محاسن هر کدام از آنها را بطور ساده توضیح دهد .

14 – دانش آموز با مفهوم ساده و اولیه صادرات آشنا شود .

15 – دانش آموز با انواع راههای ارتباطی موجود در کشور آشنا شود .

البته طبیعی است که اهداف رفتاری فوق با توجه به محتوای هر درس متفاوت از دیگری بوده و دستیابی به هرکدام از اهداف فوق در مورد درس جغرافیا مستلزم به کارگیری الگوی تدریس و شیوه آموزشی و وسایل کمک آموزشی متناسب با آن هدف و درس میباشد .